Kostråd för gravida

Att äta bröd och gröt med fullkorn ger ett bra tillskott av fibrer, så även grönsaker och frukt och gärna färgglada sådana. De är nyttigast och innehåller, liksom bär, både folsyra, vitaminer och mineraler. I magert kött, kyckling och ägg finns viktiga proteiner som är bra för bebisen. Även nötter och baljväxter hjälper till att öka tillväxten. Fisk är såklart jättebra, den innehåller mineraler, vitaminer och omega 3. Läs gärna Livsmedelsverkets rekommendationer när det gäller mat som är bra att få i sig under graviditeten.

Kalcium och D-vitamin är viktiga ämnen som bl.a finns i mejeriprodukter, de är viktiga för bebisens tänder och skelett. En rejäl skvätt mjölk i kaffet eller varm choklad är enkla knep att ta till för att få i sig mejeriprodukter. Var dock försiktig med höga doser koffein. Rekommendationen är tre koppar kaffe eller 6 koppar svart te/dag.

Till matlagning går det fint att använda smör, olja eller margarin. Att äta fettsnålt är inte detsamma som att äta fettfritt, det är viktigt för bebisen att få i sig en viss mängd fett så att hjärnan kan utvecklas ordentligt. Däremot är det bra att dra in på både salt och socker. Köp gärna ört- eller mineralsalt som inte innehåller tillsatt jod. Och drick vatten, gärna 2 liter/dag. Lycka till!